Powered by Smartsupp
Menu

Damian Wilpert - Wystąpienia publiczne, Prowadzenie imprez, konferansjer

 
 

Stosuj komunikację otwartą w swoich wystąpieniach, spotkaniach

Historia z sali szkoleniowej:

Wraz z drugim trenerem prowadziliśmy szkolenie z komunikacji i autoprezentacji dla osób bezrobotnych w Zabrzu, omawialiśmy moduł związany z pytaniami otwartymi, jak wykorzystują uczestnicy pytania w swoim życiu.
 
Na sali była z nami Sabina, która przekazała informacje, że poszukuje pracy od dwóch lat i nadal jej nie ma, że zostawia CV w wielu miejscach i nic, brak odzewu. 
 
Zapytaliśmy Sabinę co jeszcze robi oprócz zostawiania CV

Sabina odpowiada, no nic więcej nie robię, czekam na telefon, czekam na kontakt. 

Zaproponowaliśmy, aby spróbowała komunikacji dwustronnej, poprzez zadawanie pytań otwartych, bo nawet jeżeli przyszły pracodawca nie zatrudni cię, to otrzymasz wartościowe informacje, na temat co zdecydowało o zatrudnieniu innej osoby. 

Mówimy Sabinie zapytaj „Co powinnaś zrobić, aby dostać tą pracę” Sabina zrobiła DUŻE oczy i mówi, no podoba mi się pomysł, spróbuje co mi szkodzi! 

Skończyliśmy praktyczny moduł i zaprosiliśmy uczestników na przerwę kawową, w takich przerwach z reguły podochodzą do nas pozostali uczestnicy i rozmawiają z nami na różne tematy, nie zauważyliśmy, że Sabina wyszła całkowicie z sali i poszła sprawdzić jak komunikacja poprzez zadawanie pytań otwartych działa w praktyce, bo sklep w których zostawiała dwukrotnie aplikację był w odległości 500m od sali szkoleniowej. 

Po 15 minutach wracamy do zajęć i nagle w drzwiach ukazuję się Sabina, która zaczyna nas przytulać, myślimy sobie o co kobiecie chodzi?

Sabina wreszcie wykrzyczała, dostałam pracę, o bożę dostałam pracę!! Niesamowite uczucie, natomiast widząc radość w oczach Sabiny i pozostałych uczestników, to ten widok pozostanie w mojej głowie na zawsze. 

Nasza  bohaterka zastała tego dnia kierowniczkę sklepu i przekazała jej komunikat „Zostawiałam u Pani dwukrotnie CV, natomiast chcę się dowiedzieć co powinnam zrobić, aby u Państwa pracować?” Kierowniczka jej odpowiedziała „Proszę jutro przyjść do pracy” ten przykład pokazuje jaka jest siła pytań otwartych, jak ważna jest próba a nie samonakręcanie się, że coś wydaje się mało realne, zaangażowanie, działanie to opłaca. 

Wartościowa przygoda była również omówiona w regionalnej TV Zabrzańskiej. 
FILMY   - Film o nazwie Komunikacja i Efektywność Osobista. 


II przykład

Kiedy jeszcze nie prowadziłem własnej działalności, lecz pracowałem na etacie, poszedłem do właściciela firmy z prośbą o podwyżkę, gdybym zadał pytanie zamknięte CZY dostanę podwyżkę?

To tez odpowiedź mogłaby być krótka TAK lub NIE, ale zastosowałem taki komunikat: 

Panie Prezesie, w obecnie firmie bardzo mi się podoba, robimy świetne wyniki na skalę krajową, czuję, że idziemy w bardzo dobrym kierunku, jestem ambitny i stale rozwijam własne kompetencje, natomiast co powinieniem zrobić aby dostać podwyżkę? Kiedy zadałem dobre pytanie, które wymagało rozbudowanej odpowiedzi, otrzymałem konkretne informacje co powinienem zrobić. I wiecie co się wydarzyło? Dostałem podwyżkę, bo też wiedziałem czego szef oczekuję. 

Prowadząc spotkania przy zadawaniu pytań stosuj komunikację otwartą. Jaka to komunikacja otwarta? Taka w której odbiorca nie odpowie krótko tak lub nie, lecz otrzyma takie pytanie, które pozwoli na rozbudowaną odpowiedź.

Przedstawiając jakiekolwiek zagadnienie, instrukcję na końcu zdania jak chcemy doprowadzić do dyskusji, komunikacji dwustronnej to powinniśmy zadać takie pytania jak np. Jakie Państwo mają pytania? Jakie jest Państwa doświadczenie w tym temacie, który omówiłem? Zadając jedno pytanie nie zadawajcie szybko kolejnego, bo czas odpowiedzi wynika często z refleksji osób, które są na waszym spotkaniu. 

Pytania otwarte świetnie stosuję się w mniejszych grupach, lecz jeżeli prowadzicie większe spotkania dla grup 50-150 osób, to wiem z mojego doświadczenia, że zadając pytanie i czekając kilka sekund to również pojawiają się odpowiedzi.

Osoby dorosłe świetnie się czują, kiedy mogą również się wypowiedzieć w temacie, który prowadzicie, starajcie się jednakże unikać zadawać pytania ukierunkowane do 1 osoby, bo na etapie początku spotkania trema towarzysząca komunikacji na forum może spowodować niepotrzebną blokadę a znów jak zadajemy pytanie do wszystkich osób, to odpowie ten uczestnik, który poczuję taką potrzebę, z kolei możemy podziękować za odpowiedź i zachęcić w tej sytuacji pozostałych odbiorców do kolejnych informacji, do tego zadaje często pytanie „Co jeszcze chcą Państwo dodać?” sprawdza się znakomicie. 

Jakie zadasz pytanie, taką otrzymasz odpowiedź. Wiele osób zapomina o tej ważnej zasadzie. Dzięki pytaniom otwartym, stajemy się Partnerem w rozmowie. 

Pytania otwarte zaczynają się najczęściej od:

Co? Kiedy? Gdzie? Jak? Jaki? Jakie? Który? Z kim? W czym? Kto? Dlaczego? Ostatnie pytanie jest widoczne w kolorze czerwonym, ponieważ z tym pytaniem trzeba uważać, ponieważ w pierwszym kontakcie z uczestnikami jest ryzykowne, pomimo że również jest pytaniem otwartym, pytając dlaczego, to druga strona może pomyśleć a dlaczego mam się tobie tłumaczyć. 

Zadanie: Zamień 3 pytania zamknięte na 3 pytania otwarte.

Przykład:
 
Zamknięte: Czy mają Państwo pytania?
Otwarte: Jakie mają Państwo pytania?

Zamknięte: Czy wszystko jest zrozumiałe?
Otwarte: Jak to rozumiecie? 

Zamknięte: Czy macie w temacie wystąpień publicznych doświadczenie?
Otwarte: Jakie mają Państwo doświadczenie w temacie.



Poniżej artykuły  związane z tematyką wystąpień publicznych:
 
Pewność siebie w wystąpieniach
 
Profesjonalizm w wystąpieniach publicznych
 
Jak walczyć z tremą podczas wystąpień
 
7 sposobów na znakomite wystąpienie
 
Magia wystąpień publicznych
 
Moc pauzy 
 
Twój głos to TY
 
Rola pierwszego wrażenia


Damian Wilpert